e-kommunicera.nu drivs av Region Örebro län på uppdrag av Socialstyrelsen

Region Örebro County Region Örebro County

Infrastruktur för inkluderande telefoni

Information om projektet Infrastruktur för inkluderande telefoni
Användartesterna är nu slutförda och möjligheten att ringa med och bli uppringd med telefonnummer kommer nu att upphöra/avslutas den sista augusti 2021.

Vi tackar alla testdeltagare för ert deltagande och engagemang då ni deltog som testanvändare för att ringa med telefonnummer och bli uppringd till ditt telefonnummer.

Pilotprojektet har genomförts enligt plan, vi har vunnit viktiga erfarenheter med Din hjälp!

Slutrapporten är färdig och finns att läsa här!

 

Historik

Post- och telestyrelsen (PTS) startade projektet Infrastruktur för inkluderande telefoni i början av december 2018. Som en del av vårt uppdrag att verka för ökad digital delaktighet. Projektet leds av Evantia som bland annat är leverantör av förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net.

Syfte och mål med projektet
Syftet är att vidareutveckla, implementera, användartesta och utvärdera en infrastukturlösning som gör att telefonnummer och SIP-adresser knyts samman. Med en sådan infrastruktur på plats finns förutsättningar för att samtal till och från bildtelefoner ska kunna ringas med telefonnummer. Under projektet skall automatisk inkoppling av Bildtelefoni.net testas för både bild- och taltelefoner i de fall det krävs för att samtal ska kunna genomföras.

Målet med projektet är att skapa och utvärdera följande förutsättningar:

  • Användarna ska kunna ringa och ta emot telefonsamtal på liknande villkor som övriga telefonabonnenter, samt ha jämlika möjligheter till telemarknaden.

  • Möjligheter för målgrupper som använder Bildtelefoni.net att ringa och bli uppringda med telefonnummer som andra grupper i samhället. Eventuella samtalskostnader ska hamna på användarnas egna fakturor, vilket även skulle öppna upp för betalsamtal via Bildtelefoni.net.
  • Möjligheter för tjänsteanvändare att kunna utnyttja kampanjerbjudanden från t ex operatörer precis som andra grupper i samhället.

Beskrivning av projektet
Projektet är ett infrastrukturprojekt, som för användare skulle kunna innebära att lösningen blir operatörsoberoende och allmänt tillgänglig, samt vara en lösning som följer relevanta standarder. Detta är enligt önskemål och krav som har varit efterfrågade av användargrupper under lång tid. Om projektet når målen har ett stort steg mot en mer inkluderande telefoni uppnåtts.

Under projektet kommer användartester att genomföras. Cirka 50 testanvändare kommer att rekryteras bland användare som använder Bildtelefoni.net för sin kommunikation, både personer som använder bildtelefoner och personer som använder taltelefoner och som använder Bildtelefoni.net.

Projektet kommer att informera förskrivare, användare och intressenter under projekttiden.

Samarbetsparter i projektet är:

  • Evantia - Projektledning
  • Centrum För Elektronisk Kommunikation (CFEK) - Förskrivar- och
  • användarerfarenheter
  • Telia - Tjänsteprefix och infrastruktur
  • Sergel - Debitering
  • nWise - Teknisk anpassning av Bildtelefoni.net: s tjänsteplattform
  • NerikeTolkarna - Tolk- och tjänstemetodik
  • PTS – Beställare

Augusti 2021


I Projektet Infrastruktur för inkluderande telefoni ingick 21 veckors testperiod.
Vi inom projektet har jobbat för att perioden skulle förlängas så att fler skulle få en chans att testa.

Beslutet är dock att testperioden avslutas som planerat nu efter 21 veckor och att inkluderande telefoni stängs den 31 augusti.  

För deltagare: Om det uppstår problem med bildtelefoni.net-appen efter den 1 september eller senare så kan du behöva:

-stänga appen och öppna igen

-logga ut från appen och logga in igen

-använda #21# i vanliga telefon-appen för att ta bort vidarekoppling

-eventuellt kan du behöva avinstallera och sedan installera appen igen

Vi på CFEK önskar och hoppas på ett snabbt beslut om att inkluderande telefoni blir en permanent lösning inom snar framtid!

9fc53a.png

Juni 2021


I projektet har ca 100 personer anmält intresse.
Några har sedan tackar nej för att de inte vill använda appen Bildtelefoni.net. De vill endast använda bildtelefon (T-meeting , MyMMX, eCTouch).

50 personer är inlagda i projektet som aktiva testare.
8 av de 50 personerna har Telenor/Vimla som inte fungerar just nu och de kan därför ej delta.
5 personer har problem med att det ej går att ta emot samtal från hörande.

Det blir något fel i inkommande samtal.

Så just nu ca 35 personer som det fungerar för i testet.


Vi försöker koppla in fler allt eftersom och vi får hela tiden nya anmälningar, vilket är roligt!

Inga nyinkopplingar under juli och början av augusti pga semestrar.

9fc53a.png

Februari 2021


Under januari månad har de sista tekniska lösningarna kommit på plats och vi ser fram emot att äntligen kunna starta upp testperioden.

Det är enbart bildtelefoni.net-appen som kommer att användas under testperioden.

Om ni som testanvändaren redan har ett konto hos bildtelefoni.net behöver vi få veta vilken sip-adress det är som gäller.

Den hittar man om man öppnar appen bildtelefoni.net, trycker på ”Kugghjulet” för inställningar, välj Om och då visas sip-adressen som är utformad som förnamn.efternamn @ kund.bildtelefoni.net

Sip-adressen behöver vi få skickat till oss. Viktigt att känna till är också att om ni byter telefonnummer, eller exempelvis byter jobb och därmed får ett nytt telefonnummer så måste ni meddela oss så att vi kan koppla om detta i dataservrarna.

När testperioden startar kommer vi att koppla in en testanvändare i taget.

Inte alla på en gång utan vi kommer att kontakta er en och en och ge er information och koppla in er i test-tjänsten.

Om ni har några frågor eller funderingar maila oss er fråga eller meddela oss om ni vill bli uppringda på videosamtal så ringer vi er och tar frågorna på teckenspråk.

Vi hoppas komma i kontakt med er alla testanvändare under februari månad.

9fc53a.png

December 2020


Under oktober månad har fiberanslutningen och tjänstens kommande plattform konfigurerats så att infrastrukturlösningen fungerar som förväntat, även tester med 112 har genomförts där allt har fungerat fullt ut.

Inom projektet/testperioden kan döva kan ringa 112 från bildtelefoni.net-appen och 112 kan se var i Sverige personen befinner sig (med Kommun-ID) trots att samtalet kopplats via tolk. 112 kan också se den döves mobilnummer och ringa tillbaka så att de får kontakt via tolk.

Vi har under oktober slutfört leveranstesterna och inlett produktionstesterna inför pilotfasen.
Under november så kommer även beslutsmöten att hållas med teleoperatörer gällande samtal till primäranvändare (teckenspråkiga döva).
Vi har genomfört produktionstesterna under oktober och november månad.

Stora steg har tagits under november, tjänsten och anslutningarna är klara för pilottester.

Innan vi kan starta pilottester med testanvändarna behöver vi ha ytterligare möte med teleoperatörerna som sker under december månad.

Vår förhoppning är att vi kan börja det nya året med att starta upp testperioden! 

Användartesterna är alltså nu slutförda och möjligheten att ringa med och bli uppringd med telefonnummer kommer nu att upphöra/avslutas den sista augusti. 

 

Funktionen i bildtelefoni.net-appen som du använt under projektet kommer fortfarande att fungera att ringa till tolk i förmedlingstjänsten med. Genom att du trycker på knappen Ring tolk.

 

Möjligheten att bli uppringd eller ringa med telefonnummer avslutas och fältet där du tidigare skrev in telefonnummer kommer att försvinna ur bildtelefoni.net-appen.

9fc53a.png

Om det uppstår problem med bildtelefoni.net-appen den 1 september eller framåt så kan du behöva:

-stänga appen och öppna igen

-logga ut från appen och logga in igen

-använda #21# i vanliga telefon-appen för att ta bort vidarekoppling

-eventuellt kan du behöva avinstallera och sedan installera appen igen


Urkoppling av inkluderande telefoni:

Tryck ##21#Tryck på symbolen för lur
 
Både iPhone och Android har en inbygd funktion för att vidarekoppla till ett annat nummer beroende på modell på telefon kan det se lite olika ut. 

Guide för Android eller för iPhone. 


9fc53a.png

Under pilottesterna har det hittills framkommit att:

Comviq kontaktkort inte kan vidarekoppla och därför inte fungerar för inkluderande telefoni. (OBS gäller endast kontaktkort inte Comviq abonnemang.)
Telenor kräver att man änvänder deras app mitt telenor för att göra vidarekoppling för deras abonnemang. Mitt telenor appen på google play och app store. 
Vimla kräver att man kontaktar deras kundsupport via Chat på hemsidan mitt.vimla.se Där får du ange det nummer du vill ha vidarebefordran till. Det är här du talar om din personliga kod/nummer och kundsupport lägger då in det åt dig.

9fc53a.png

Teknisk information om projektet Infrastruktur för inkluderande telefoni
 

Ladda ner flödesschema

adressering.png

Vanliga frågor om projektet Infrastruktur för inkluderande telefoni
 

  1. Kan vem som helst vara med i projektet?
    Svar: Nej, projektet kommer att testa och utvärdera med utvalda testpiloter. De utvalda testpiloterna kommer vara personer i behov av bildtelefoni och de kommer att vara spridda i ålder, kön och användande.
  2. Kostar det något att vara testpilot?
    Svar: Som testpilot måste man ha ett abonnemang för att ha ett telefonnummer. Kostanden för själva abonnemanget betalar man själv för som testpilot. Eventuella samtalskostnader och abonnemangskostnaden är enligt det abonnemang du har med din teleoperatör.
  3. Kan jag delta om jag har kontantkort till min mobil eller måste jag ha ett abonnemang?
    Svar: Ja, som det ser ut nu så kommer det att fungera med kontantkort, det ses också som en typ av abonnemangsform.
  4. Kan man ha hemligt telefonnummer om man använder inkluderande telefoni?
    Svar: Ja.
  5. Kommer jag att slippa stå i kö till förmedlingstjänsten bildtelefoni.net och mina samtal kopplas fram direkt till tolk i projektet?
    Svar: Nej, du kommer att kopplas till förmedlingstjänsten och hamna i kö på samma sätt som tidigare. Men tid i kö mäts och ju mer kötid desto fler tolkar kommer jobba i tjänsten framöver, tjänsten växer alltså då fler och fler använder förmedlade samtal.
  6. Kan man ha vilken bildtelefon som helst?
    Svar: Projektets mål är att man ska kunna använda vilken typ av bildtelefon (SIP-baserat kommunikationsverktyg) som helst. Under testperioden kan dock enbart appen bildtelefoni.net användas.
  7. Om jag är utvald testpilot som deltar under testperioden, kan jag se vem som har ring när det är missat samtal?
    Svar: Ja, om du har ett missat samtal i bildtelefoni.net-appen så ser du vem som ringt om inte den som ringt dig har hemligt nummer.
  8. Om jag är utvald testpilot som deltar under testperioden, kan vem som helst ringa till min bildtelefoni.net-app med telefonnummer?
    Svar: Ja, andra bildtelefoner eller döva som ringer med appen kan ringa till dig på ditt telefonnummer och ringer en taltelefonanvändare ditt nummer så kopplas tolkar från tjänsten automatiskt in.
  9. Om en hörande person behöver ringa ett talsamtal från min mobil, kan jag då stänga av funktionen att alla röstsamtal kopplas till teckenspråkstolk?
    Svar: Ja, just nu ser det ut som det blir användaren själv som kommer att koppla på och av funktionen med inkluderande telefoni (tolk) i appen.
  10. Varför kommer jag debiteras för samtalstid när jag tidigare enbart betalat för surf (internet)?
    Svar: Det är för att du som döv ska kunna ringa och ta emot telefonsamtal på samma villkor som alla andra samt ha jämlika möjligheter till telemarknaden. Du kan ringa och bli uppringd, kostnaden hamnar på din egen faktura, vilket även möjliggör betalsamtal via förmedlingstjänsten.
  11. Om jag ringer röstsamtal via Facetime, kommer dessa samtal kopplas via tolk då?
    Svar: Nej
  12. Om jag ringer videosamtal via Facetime, kommer tolk automatiskt kopplas in då?
    Svar: Nej
  13. Kommer jag att kunna se på min mobilfaktura vilka samtal jag ringt (vilka nummer)?
    Svar: Ja, om du har avtalat det med din operatör.
  14. Får jag ersättning för att jag ställer upp som testanvändare i projektet?
    Svar: Nej, det utgår ingen ersättning.
  15. Vad händer efter testperioden? Stängs funktionen med direktkoppling via tolk av, så att jag måste gå tillbaka till att ringa på nuvarande sätt?
    Svar: Det beror på hur piloten går, om det fungerar bra under testperioden. Vi kan inte veta innan vi provat.
  16. Kan jag avbryta mitt deltagande som testanvändare under pågående testperiod?
    Svar: Ja, du har alltid rätt att avbryta ditt deltagande i testet.